torsdag 5 juni 2008

Slam med 3 äss borta

Deppa inte ihop när du och din partner kommer i slam med ett par äss för lite. Ni är i gott sällskap. Världens bästa par (?) Rodwell-Meckstroth prövade alldeles nyss i OS-uttagningarna att spela 6 spader med 3 äss av 5 borta. Blackwood spelade dem ett spratt. Se här:




Dlr: N
Vul: All




Q 7
K Q J 3 2
K Q J 10 9
3




4
9 7 6
6 5 3 2
A J 8 7 5



K 2
A 10 8 4
8 7 4
K Q 6 4




A J 10 9 8 6 5 3
5
A
10 9 2


NS bjöd:

1hj 1sp
2ru 2sp
3kl 3sp
4kl X pass
XX 4ru
4hj 4NT
5kl 5hj
6kl 6sp
pass

2sp var utgångskrav, 3kl visade 5-5 i rött. 3sp naturligt, 4kl rimligen 2551. Varför Rodwell redubblade, vet jag inte, i min bok visar det förstakontroll. Men det finns säkert beskrivet någonstans i deras kompendium på 1500 sidor. 4NT var RKC, där du förstås börjar se problemet, med svaret 0 eller 3 äss...

Rodwell gick ned för en rejäl lutare när han via 5hj ombeddes att visa antalet kungar. Han misstänkte säkert att partnern trodde på 3 äss, men redovisade till slut pliktskyldigast sitt innehav. Eftersom han visat 10-15 hp, var nu Meck medveten om att det fattades många äss...

Faktum är, som du kanske redan sett, att även 4 spader är för högt. Men det krävs vasst försvar. Spader ut till dam som får behålla sticket...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag spelade mot Sundsvall i Allsvenskan för många år sedan. Jag plockade upp en jämn hand med tre nakna ess och tittade på medan motståndarna i zonen bjöd 1Sp-4Sp: 4NT-5Kl: 5Sp.

Vi behövde poäng så jag prövade en röd och lade ned mina tre ess i tur och ordning. 1 bet och 200 in, det kändes som en vinstbricka.

När jag skulle jämföra med vingen efter matchen hade de 800 ut, efter 4NT-5Kl (0 eller 3 ess) hade frågaren fortsatt att fråga efter kungar och sedan fortsatt med 7Sp!!! Hej och hå...

Johan

. sa...

Händer i de finaste familjer...

Gunnar