tisdag 3 juni 2008

1 klöver dubbelt

1 dubblad klöver är ett inte alltför vanligt slutbud när man spelar stark klöver. Men faktum är att det inträffade 2 gånger för mig under samma månad! En gång som spelförare och en gång som försvarare. I SM Lag mot Bjerregård-Gullberg fick jag ta ställning till 1kl-dbl-pass-pass med
5 AK43 Q84 AK652.

Dubbelt visade högfärger eller lågfärger om jag minns rätt. Alternativen såg begränsade ut, så jag valde att passa. Bordet gav mig inga större förhoppningar:

K8762
108752
K73
-

5
AK43
Q84
AK652

Men efter lite grus i försvarsmaskineriet blev det trots 6-2-sits i trumf och 0-4 i hjärter att bokföra +140. Tommy fick lite revansch några brickor senare, då trumfen satt 7-0 i försvaret.
Ibland är det rätt att spela på 4-2, men detta var inte en sådan gång...

Tillbaka till temat, 1 klöver dubbelt. Inte så ofta spelar jag med Bosse Sundell. Och någon gång i världshistorien hade vi bestämt att dubbelt mot en stark klöver visar hjärter och bra kort. Så när Allan Magnusson till höger drog igång med 1 klöver, var det min förhoppning att denna överenskommelse skulle finnas lagrad någonstans i Bosses hjärna. Jag hade Qx AJ10x AQx J98x
och hade olusten att se budserien 1kl-dbl-pass-pass-pass.

Klöver kunde vara 7:e sticket, så jag servade med spaderdam. Detta var hela given:




Dlr: N
Vul: All




Jxxx
xxx
xxx
Qxx




109xxx
xx
J10xx
10x



AK
KQxx
Kxx
AK7x




Qx
AJ10x
AQx
J986




När Allan tog för spaderäss och spelade hjärterkung, började jag ångra att jag inte startat med trumf. Jag vann hjärtern och vände med klöverknekt (för att gardera AKQx hos Allan). Allan tog sin hjärterstöld och spelade ruterknekt från bordet. Då räckte sticken för försvaret, eftersom Bosse senare kunde kasta en ruter på min 4:e hjärter och få sin ruterstöld. Svettiga +200.

Inga kommentarer: