tisdag 8 juli 2008

10 straff

Det är inte ofta man ser att motståndarna offrar sig mot 4 med
5! Ännu mera sällan är det lönande som här...




Giv: Syd
Zon: NS




QJT87542
KJ8
7
T


96
3
J98542
AK75


K3
T72
AKQ63
Q98


A
AQ9654
T
J6432


Johan Johansson och Kenneth Hallqvist hade igår ett missförstånd och hamnade som Öst-Väst i 5. Stackars Mia Breding som Nord hade att ta ställning till om hon skulle dubbla eller inte. Hon valde korrekt att passa och tog 10 bet för 500. Vid några bord hade man spelat 4 med hemgång. Om inte försvaret är på hugget, så går utgångarna hem på bägge ledder. Mot 5ruter måste man ta sin spaderstöld genom att underspela hjärteräss. Och mot 4 spader måste man spela ännu vassare. Efter ruteräss, skiftar man i hjärter. Spelföraren tar ut spaderäss och spelar klöver, då man måste ducka från AKxx för att få sin hjärterstöld. Vad jag kan se borde 4 hjärter gå hem.

Johan, du får gärna kommentera vad som hände och varför det blev 10 bet (även om 2 bet eller 11 bet inte hade gjort någon skillnad...)

Själv spelade jag igår med en 17-årig talang, John Hörnfeldt. På första brickan vi spelade, tjongade John i 7. Tyvärr var det jag som var spelförare...



Giv: Öst
Zon: NS




-
K Q x x x
A J x x x x
J x


x x x x x x x
x
x x
K Q x


A x x
J 9 x x
x
x x x x x


K Q J
A 10 x
K Q 9 x
A 10 x



Som synes ett elegant kontrakt som vi var ensamma om. Men utan störningar hittade jag inte att slå hjärtermasken. Och när tilläggschansen spaderäss hos Väst inte funkade, så fick det bli en bet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gunnar.

Jag får väl först och främst tacka för att du hänger ut oss så här med namn och allt :)

Mia Breding satt Syd (inte Nord) och öppnade med två svaga hjärter. Bom-Bom klev in med 2NT för att visa lågfärgerna. Tyvärr spelar vi inte så, 2NT visar ett naturligt sanginkliv vilket ställde till det för mig. Min kära hustru som satt Nord bjöd 4 Hjärter och så var det min tur. Jag försökte bjuda naturliga 4NT men partnern bjöd 5 Ruter. Nu hade jag kunnat passa på det för en fin score, men det kändes inte riktigt bra att göra det. Det fick bli 5 Spader...

Försvaret var högklassigt och spelföringen lite uppgiven, därav 10 straff. Klöver ut som jag tog, hjärter för att fåfängt försöka få en stöld, Maria kom in och vände med spader, upp med kungen (fel!!), klöver till stöld, uttrumfning och så förvann försvarets ruterförlorare på höga hjärter.

Johan

. sa...

Tack för info Johan! Inte min mening att "hänga ut", i gott sällskap av Versace och Meckwell i så fall...

Ja, teoretiskt kunde ju din partner ha stark sang om det var en skräpig 2 hjärter. Nu var det en "pråm" med 5 förlorare. Bara du och Zia som öppnar så, Mia...

I alla fall var det en kul bricka, och dessutom intressant ur flera perspektiv, då det krävdes extrema försvarsinsatser för att beta utgångarna.

Om din partner haft stark sang, hade ett alternativ varit att dubbla. Om det då blir slutbudet, får ni en ren botten, förutsatt att Mia väljer rätt variant. Om ni prövar att spela flera gånger klöver, kan hon stjäla 3 klöver på bordet. Och gör ni inte det, så ställer hon spadern.

Gunnar

Anonym sa...

Jag ber om ursäkt. Det var INTE en svag tvåöppning, jag vet inte varför jag fick för mig det när jag skrev. Den visade 12-15, vi har ett annat försvar mot svaga två. 2NT visar då en minimal UD.

Jag anade förresten att det var lågfärgerna p försökte visa, även om jag hade laddat i ruter.

Johan